napja 
 

Kigördült az első KISS motorvonat (Utazás - Hírek)
Kigördült az első KISS motorvonat

 Ünnepélyes keretek között hivatalosan is kigördült a szerelőcsarnokból az első KISS-motorvonat a Dunakeszi Járműjavító Kft. telephelyén. Szerdán várhatóan megkezdik a forgalomba helyezéshez szükséges típusteszteket. A MÁV-START és a Stadler Bussnang AG közti megállapodásnak köszönhetően a KISS motorvonatok 2020 februárjától állhatnak forgalomba a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalon. További 8 darab emeletes motorvonat érkezik 2021 elején, így ezeken a vonalakon teljes mértékben modern motorvonatok szolgálhatják majd ki az utasokat.

Új korszak nyílik a személyszállításban 2020 februárjától, amikor a MÁV-START 11 darab nagykapacitású KISS motorvonatot állít forgalomba a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalon. Az új járműveknek köszönhetően stabilabb lesz a menetrend, ezen felül az utasok elégedettségét szolgálja majd a modern, komfortos, 600 férőhelyes légkondícionált utastér, a korszerű utastájékoztató rendszer, a vezeték nélküli internet hozzáférés, és a mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók.

A két KISS motorvonat szerdán Németországban és Csehországban kezdi meg a hivatalos több hónapos teszteket, amely a forgalomba álláshoz szükséges típusengedély megszerzésének az előfeltétele. A folyamat meggyorsítása érdekében a Stadler a próbafutásokat összesen három járművel végzi majd párhuzamosan, míg további két járművel oktatási és képzési feladatokat látnak el. 

A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak (a kerékpárhelyek száma további 24 darabbal bővíthető rugalmasan, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez) A KISS-ek a legújabb biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója  beszédében kifejtette: „A részben hazánkban készülő KISS motorvonatok segítségével növelhető a megbízhatóság, a rendelkezésre állás és a hatékonyság, melyek együttesen szavatolják a kötöttpályás közlekedés jövőbeli versenyképességét és az utasszám növelését. Különösen hangsúlyos az utasszám-emelkedés Budapest elővárosi közlekedésében, azon belül is a két legforgalmasabb vonalon, a vácin és a ceglédin. Mindkettőn 5 százalék körüli az éves utasszám-növekedés 2015 óta. Jelenleg mindkét vonalon 12,5-12,5 millió utast szállítunk évente. A MÁV 11 birodalmi lépegetője 2020 elejétől a 70-es és a 100a  vonalakon  áll majd forgalomba.”

 
<<< visszalépés
Jelenleg 13 olvasó böngészik a portálon
  Rólunk Kapcsolat